Direct naar de content
icon search white

Erkenning ongeboren vrucht automatisch getoond

Geboorte - babyhoofd
thema icon
thema Procesoptimalisatie
App iGeboorte
#89

Optimaliseer het gebruiksgemak (online)

Geef burgers en bedrijven het vertrouwen dat zij zelf de macht hebben over het proces. Creëer bijvoorbeeld overzicht, maak processen zo eenvoudig en doorzichtig mogelijk. Gemak ontstaat bijvoorbeeld door het voorinvullen van bekende gegevens; prefill. Geef daarnaast aan de gebruikers aan dat het mogelijk is om later wijzigingen door te voeren en dat fouten hersteld kunnen worden. Dit alles geeft vertrouwen en dat verlaagt de drempel voor het gebruik.

Erkenning ongeboren vrucht automatisch getoond

Wanneer burgers in de gemeente wonen waar ze geboorteaangifte – moeten – doen toont iGeboorte de ‘akte van erkenning’* automatisch binnen het proces. Dat betekent dat de ouders deze akte niet zelf hoeven toe te voegen in een processtap. Daarmee voorkomt de intelligentie van het systeem een extra handeling en neemt het direct veel onzekerheid weg.

*) Voor de volledigheid: Een man die getrouwd is of een geregistreerd partnerschap heeft met de moeder van het kind, is automatisch (wettelijk) de vader. In andere gevallen kan een man/vrouw het kind erkennen; verklaren bij de ambtenaar van de burgerlijke stand dat hij/zij het ouderschap op zich neemt. De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt hiervoor een ‘akte van erkenning’ op. Dit kan al tijdens de zwangerschap.

Deel via:

Waarom dit werkt

De gebruiksvriendelijkheid van een systeem kent een aantal aspecten, waaronder de ‘controleerbaarheid’. Dit is de mate waarin de gebruiker de baas is over het systeem of het proces, in plaats van het omgekeerde. De mate waarin fouten kunnen worden rechtgezet, of waarin een gebruiker verder kan navigeren, dragen hieraan bij. Door dit vertrouwen te geven aan de gebruiker neem je onzekerheid weg. Daarmee wordt de drempel voor het gebruik verlaagd.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)