Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Procesoptimalisatie
App
iReisdocumenten
#157
Heb lef: Automatische verwerking (in de BRP)
iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.
Bestrijd fraude met 'groene vermissing' reisdocument
Gestolen reisdocumenten zijn populair onder criminelen. Zeker nu vervalsen steeds moeilijker is. De oplichter koopt online het identiteitsbewijs van iemand die op hem lijkt. Bij identiteitscontroles is deze vorm van fraude moeilijk te herkennen. Om deze vorm van fraude te voorkomen is het verstandig een gestolen of verloren reisdocument zo snel mogelijk te verwerken in de BRP. De online aangifte vermissing reisdocument verwerk je als gemeente automatisch met de juiste procesconfiguratie. Hierdoor wordt de vermissing direct bijgewerkt in de BRP.
Ilse Kreuning, functioneel beheerder Publiekszaken bij gemeente Hilversum‘Met de groene vermissing besparen we kostbare tijd want ook als het gemeenteloket niet open is verwerken we deze aangifte direct in de BRP. Hoe meer aanvragen er automatisch afgehandeld kunnen worden, hoe beter. Daarom zijn wij inmiddels ook begonnen met de ‘Groene verhuizing’’
Waarom dit werkt
Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager