Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iVerblijf & Adres
#1
Heb lef: Automatische verwerking in de BRP
iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.
'Groene verhuizing': verwerk verhuizing automatisch
Het proces iVerblijf & Adres kent meerdere risicoprofielen gebaseerd op de methodiek van risicogericht adresonderzoek binnen de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA). Met deze risicoprofielen is het mogelijk om een verhuisaangifte direct te toetsen op verschillende indicatoren. Op het moment dat het een aangifte is die op basis van deze profielen geen risico met zich meebrengt is er sprake van een 'Groene verhuizing'; de gekleurde signalen binnen iBurgerzaken zijn allemaal groen. De gemeente kan er voor kiezen om dergelijke aangiftes automatisch te verwerken in de BRP door dit in de procesconfiguratie in te stellen. Voor de volledigheid: Aangiftes die waarschuwingen of fouten bevatten zullen altijd met oranje of rode kleursignalen in de werkstroom komen te staan.
Gemeente Ede
- Selfservicepercentage 87%
- 58% 'Groene verhuizing'
- 9.012 aangiftes verhuizen
- Werkdrukvermindering: 8 minuten per aangifte
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn van 2020.
Waarom dit werkt
Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager