Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iReisdocumenten
#2
Heb lef: Automatische verwerking in de BRP
iBurgerzaken verwerkt processen waar mogelijk automatisch. De ingevoerde procesgegevens worden zonder tussenkomst van een ambtenaar verwerkt in de Basisregistratie Personen (BRP). Het traditionele proces voor het verwerken van aangiftes is vaak tijdrovend en verloopt gecompliceerd. Dit kan efficiënter en dus goedkoper. Deze geautomatiseerde verwerking vindt plaats in verschillende processen in iBurgerzaken. Uiteraard pas vanaf het moment dat de gemeente hier klaar voor is en deze procesconfiguratie ‘aanzet’.
#2: Verwerk vermissing automatisch
Voorkomen van misbruik van vermiste reisdocumenten is erg belangrijk. Het proces iReisdocumenten kent daarom ook een specifiek proces voor de online aangifte van een vermissing. Daardoor kan een inwoner op elk gewenst moment online een vermissing van een reisdocument doorgeven, ook zonder een nieuw reisdocument aan te vragen. Het grootste voordeel? De gemeente kan ervoor kiezen om deze aangifte direct te verwerken in de BRP zonder tussenkomst van een ambtenaar; 'Groene vermissing'. Daarmee is het vermiste reisdocument direct ongeldig.
Voor de volledigheid
Ook bij de aanvraag van een nieuw reisdocument kan zowel de burger als de ambtenaar binnen het proces iReisdocumenten aangeven dat er sprake is van een vermissing van een reisdocument.
Gemeente Helmond
- Selfservicepercentage 70%
- 81 aangiftes vermissing reisdocument
- Minder misbruik vermiste reisdocumenten
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn van 2020.
Waarom dit werkt
Eenmaal in gebruik zijn alle betrokken enthousiast over de resultaten: Door het automatiseren van processen kan hetzelfde werk vaak door minder personen en in minder tijd worden uitgevoerd. Bovendien is de BRP sneller bijgewerkt en dat verbetert de dienstverlening aan burgers en bedrijven.