Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iHuwelijk
#23
Maak online aanvragen 'huwelijk' mogelijk
Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘trouwen’ in de top 12 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Voldoende reden om het proces te digitaliseren voor zover dat kan binnen de huidige wet- en regelgeving. Wees helder over het digitale proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.
Maak een informatieve Huwelijkspagina
Gemeente Oss beschikt met iHuwelijk over een moderne, online oplossing voor de “melding voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap”. Met vlinders in de buik en een trouwerij voor de boeg hebben burgers wel wat anders aan hun hoofd dan naar de gemeente te moeten voor meer informatie over deze melding. Daarom koos Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester bij gemeente Oss in 2015 voor online dienstverlening en een informatieve Huwelijkspagina:
Burgemeester gemeente Oss
Wobine Buijs-Glaudemans, burgemeester gemeente Oss‘Gezellig samen, met een glaasje wijn op de bank, kunnen inwoners 24/7 informatie bekijken en de ‘huwelijksaangifte’ vanuit huis digitaal regelen. Op het gemak bekijken en kiezen ze de trouwlocaties en trouwambtenaren op de Huwelijkspagina. Dus wel de fun en niet het gedoe, geweldig toch?!’
Wel de fun niet het gedoe
Cijfers gemeente Oss
- Selfservicepercentage 89%
- 270 aangiftes ‘huwelijk’
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn van 2020.
Waarom dit werkt
Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager