Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Aansturing
App
Samen Verder
#17
Trek je op aan anderen
Waar sta je op het gebied van (digitale) dienstverlening? De informatie in de verschillende dashboards geven je inzicht. En gebruik je om jouw gemeentelijke cijfers te met anderen te vergelijken, te verbinden en te verbeteren. Vaar overigens niet blind op alleen die cijfers of plaatsen in rankings. Je moet goed begrijpen wat er achter die cijfers zit. Anders weet je niet waar je op moet sturen en ook niet waar je uit wilt komen.
24 juni 2014
Live met iBurgerzaken
Gemeente Waalwijk was op 24 juni 2014 de eerste gemeente in Nederland waar de iBurgerzaken-apps live gingen. Een mooi resultaat, voorafgegaan door een dito proces. Dat ze live waren en online dienstverlening aanboden heeft de gemeente de eerste periode niet breed bekend gemaakt. Logisch, ze wilden eerst een tijdje draaien om alle mogelijke kinderziektes eruit te filteren.
2015
Campagne “Online regelen, wel zo makkelijk”
Vervolgens werd begin 2015 de campagne “Online regelen, wel zo makkelijk” gestart. En dat leverde mooie resultaten op; een flinke stijging van de selfservicepercentages.
2018-2019
Kies voor een imago boost!
Toch concludeerde Eric de Laat, directeur bedrijfsvoering en dienstverlening, eind 2018 dat het tijd was voor een imago boost. Een projectteam beet zich hierin vast en kwam met een ‘Verbeterprogramma Burgerzaken’. Dankzij diverse iService-dagen is het gewenste resultaat behaald: 5 jaar na dato behoort gemeente Waalwijk weer tot de top en zijn de gebruikers weer blij met iBurgerzaken!
2019
Proces en systeem naadloos afstemmen
Wat dat advies op maat (iService) oplevert vanuit medewerkersperspectief? iBurgerzaken wordt optimaal benut. Proces en systeem zijn naadloos op elkaar afgestemd. Dat draagt bij aan de genoemde medewerkerstevredenheid.
Moniek Kemps, senior medewerker Publiekszaken gemeente Waalwijk‘Wij hadden niet het gevoel alles uit iBurgerzaken te halen. We kenden niet alle opties of keuzemogelijkheden die mogelijk zijn in het systeem. Mede daardoor liepen we tegen verschillende problemen aan.’
Waarom het werkt
Enige vorm van competitie werkt voor menigeen goed: Het vergroot het doorzettingsvermogen; opgeven bestaat niet. Het geeft een boost aan het zelfvertrouwen: Als je ‘wint’ voelt dat gewoon goed. Het zorgt voor teamspirit; het verbindt jullie als team en je pept elkaar op. En competitie maakt je creatief en motiveert je om je te verdiepen.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager