Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iBurgerzaken
#170
Selfservice voor en door bedrijven en instellingen
Ondernemers verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen en dat zij ook via online kanalen antwoord krijgen op hun verzoek. Ze nemen niet langer genoegen met een 9-tot-5-mentaliteit, ze willen geholpen worden wanneer dat het beste uitkomt. Daarom en vanwege (dienstverlenings-)doelstellingen van de gemeente is verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak. Met eHerkenning kan ook een bedrijf of instelling veilig, betrouwbaar en eenvoudig online zaken regelen met gemeenten. Je kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. En het wordt toegepast binnen verschillende burgerzakenprocessen; overlijden, verhuizen, begraven etc.
Gemeente Enschede
Maak je dienstverlening meertalig
Om de online burgerzakenprocessen van jouw gemeente toegankelijk te maken voor burgers en bedrijven uit andere EU-lidstaten is het van belang om deze in andere talen aan te bieden. Voor burgers die Nederlands niet als moedertaal hebben biedt dit uitkomst, zij kunnen hierdoor makkelijker hun online aangifte doen. Wel van belang om de bijbehorende documenten dan ook automatisch in deze taal op te stellen. Dit zorgt voor meer selfservice én draagt bij aan een inclusieve dienstverlening die aansluit bij alle inwoners van je gemeente.
Janneke Leistra, Adviseur Dienstverlening‘Als gemeente streven we ernaar digitaal toegankelijk zijn voor al onze klanten. Wij zijn een grensgemeente en een studentenstad en kennen daarom veel klanten vanuit het buitenland. Een meertalig formulier zorgt ervoor dat de klant zelf snel en goed een verhuizing kan doorgeven.’
Gemeente Groningen
Complimenten van internationale studenten
Sinds de livegang ziet gemeente Groningen al mooie resultaten op onder andere het gebied van selfservice voorbij komen. Zo kwamen er tussen oktober 2021 en januari 2022 al 750 digitale Engelstalige aangiftes binnen waarvan 550 verhuizingen binnen Nederland en 200 verhuizingen naar het buitenland. En daarnaast nog eens 100 Engelstalige aangiftes aan de balie.
Roxane Bansema, medewerker beleidsuitvoering bij gemeente Groningen‘We ontvangen regelmatig complimenten van de studenten in de trant van; wat fijn dat jullie ook aan ons denken!. Aan de ambtenarenkant besparen we daarnaast tijd door de integratie tussen de e-dienst en de backoffice én door het toepassen van de ‘groene’ verhuizing waarbij de verhuizing automatisch in de BRP verwerkt wordt zonder tussenkomst van een ambtenaar.’
Lees meer: Robert Badart, adviseur dienstverlening bij Dimpact en Roxane Bansema, medewerker beleidsuitvoering bij gemeente Groningen vertellen in een praktijkcase meer over hoe in co-creatie deze dienstverlening tot stand kwam en wat het sinds de livegang in oktober 2021 oplevert.
Waarom dit werkt
eHerkenning regelt de digitale herkenning (authenticatie) en controleert de digitale bevoegdheid (autorisatie). Met andere woorden: “Bent u wie u zegt dat u bent? En mag u doen wat u doet?”.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager