Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iBurgerzaken
#49
Maak digitale aangifte gebruiksvriendelijk
Inwoners en ondernemers verwachten steeds meer dat zij producten en diensten online kunnen aanvragen. Tegelijkertijd kent de gemeente (dienstverlenings-)doelstellingen en soms zelfs een taakstelling. Daarom is inrichting en continue verbetering van de online dienstverlening voor alle gemeenten een hoofdzaak. Uiteraard is het dan wel van belang om een gebruiksvriendelijk proces aan te bieden aan burgers en bedrijven. Daarbij zijn de 80/20 regel hanteren en het slim gebruikmaken van de mogelijkheden cruciaal. Hanteer en onderdruk de neiging om alles voor iedereen geschikt te maken, richt je op de happy flow.
Aangifte niet overkloppen
Elke iBurgerzaken app kent – waar relevant – een proces voor de burger (of het bedrijf) en de medewerker. De informatie binnen het proces is altijd volledig toegespitst op deze doelgroep. Deze informatie is bovendien op verschillende plekken door de functioneel beheerder aan te passen op het gemeentelijke beleid. Beide processen gebruiken dezelfde businessrules waardoor altijd direct uitgebreide kwaliteitscontroles plaatsvinden. Als de burger de aangifte bevestigt wordt meteen de zaak op de werklijst van de medewerker geplaatst. Deze zaak kan hij meteen zonder overkloppen van gegevens oppakken en afhandelen.
Waarom dit werkt
ICT kan perfect de bulk oplossen. Een focus op uitzonderingen zou de dienstverlening lastiger maken voor de grootste groep gebruikers; diensten worden onnodig complex en dus klantonvriendelijk. Als het grootste deel van de klanten zijn zaken goed kan regelen houd je meer tijd over om de rest op een andere wijze goed te bedienen en gepaste aandacht te geven. Bovendien duurt de ontwikkeling minder lang en blijft het product daardoor goedkoper.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager