Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Co-creatie
App
iOverlijden
#67
Ga gluren bij de buren
Kijken naar hoe collega’s of andere gemeenten apps gebruiken of processen uitvoeren kan inspireren. Als deze praktijkvoorbeelden aan bepaalde voorwaarden voldoen kunnen zij een prima middel zijn om dit te integreren in de dagelijkse praktijk. Als eerste is er de impact op iemands handelen, de concrete veranderingsacties: oppervlakkig gebruik, adoptie/imitatie of adaptatie. Daarnaast is er de impact op iemands denken: bevestiging van de eigen opvattingen, uitbreiding van de bestaande opvattingen of ontwikkeling van strategisch denken.
Laat ondernemers gebruikerservaringen delen
Ook bedrijven kunnen steeds meer (burger)zaken online regelen met de overheid. Zij werken echter al jaren op een andere manier en daardoor geldt hier des te meer: “Elke verandering dat het werk van anderen raakt heeft de inbreng van die anderen nodig. Alleen dan lukt het om draagvlak te krijgen en de verandering succesvol te laten zijn.”.
Monuta
Gemeente Utrechtse Heuvelrug nodigde daarom Angela van Oirschot van uitvaartverzorger Monuta uit bij de sessie over de verandering rondom de (digitale) aangifte overlijden. Zij deelde ervaringen met haar concullega’s en beantwoorde hun vragen.
Cijfers gemeente Utrechtse Heuvelrug
- Selfservicepercentage 41%
- 46 aangiftes overlijden
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn – een momentopname – van september 2019.
Waarom dit werkt
Goed voorbeeld doet goed volgen: het observeren van praktijkvoorbeelden bij respondenten brengt meestal ‘iets’ teweeg. Dat ‘iets’ loopt uiteen van het opdoen van inspiratie tot grondige wijzigingen in de praktijk. Deze diversiteit in reacties hangt onder meer samen met de kwaliteit en de herkenning van de getoonde praktijkvoorbeelden.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager