Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Communicatie
App
iBurgerzaken
#82
Een gemeente mag reclame maken!
Wil je van ‘digitaal’ een succes maken dan speelt intern en externe communicatie bij vrijwel elk aspect een belangrijke rol. Niet alleen richting burgers, bedrijven en instellingen, ook binnen je eigen organisatie. Het gaat niet alleen over wát je communiceert, het gaat ook over hoé je de boodschap overbrengt.
Communiceer volgens de richtlijnen
Als je communiceert houd dan de volgende richtlijnen aan:
- eenvoudig – één boodschap;
- simpel – meteen begrijpelijk;
- kort – zo bondig mogelijk;
- helder – roept geen vragen op;
- voldoende – niet te veel en niet te weinig informatie;
- persoonlijk – herkenbaar voor gebruiker;
- uniform – steeds dezelfde term;
- herhaal – steeds weer langs alle mogelijke kanalen.
Waarom dit werkt
Als iets niet bekend is, wordt het niet gebruikt. Als iets niet gebruikt wordt, ‘bestaat’ het niet. Communicatie is nodig om ‘kennis’ over een onderwerp te verspreiden. Dus ook over de mogelijkheid tot digitale dienstverlening.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager