Direct naar de content
icon search white

Communiceer volgens de richtlijnen

Vulpen_pink.jpg
thema icon
thema Communicatie
App iBurgerzaken
#82

Een gemeente mag reclame maken!

Wil je van ‘digitaal’ een succes maken dan speelt intern en externe communicatie bij vrijwel elk aspect een belangrijke rol. Niet alleen richting burgers, bedrijven en instellingen, ook binnen je eigen organisatie. Het gaat niet alleen over wát je communiceert, het gaat ook over hoé je de boodschap overbrengt.

Communiceer volgens de richtlijnen

Als je communiceert houd dan de volgende richtlijnen aan:

  • eenvoudig – één boodschap;
  • simpel – meteen begrijpelijk;
  • kort – zo bondig mogelijk;
  • helder – roept geen vragen op;
  • voldoende – niet te veel en niet te weinig informatie;
  • persoonlijk – herkenbaar voor gebruiker;
  • uniform – steeds dezelfde term;
  • herhaal – steeds weer langs alle mogelijke kanalen.
Deel via:

Waarom dit werkt

Als iets niet bekend is, wordt het niet gebruikt. Als iets niet gebruikt wordt, ‘bestaat’ het niet. Communicatie is nodig om ‘kennis’ over een onderwerp te verspreiden. Dus ook over de mogelijkheid tot digitale dienstverlening.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)