Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iReisdocumenten
#11
Reageer snel
Reageer zo snel mogelijk naar gebruikers van digitale diensten. Stuur direct een (geautomatiseerde) ontvangstbevestiging. Informeer daarin ook over de verdere procedure en het tijdspad. Doe je dit niet dan kan de gebruiker onzeker worden: heeft het bericht je wel bereikt en is het proces in gang gezet? Door te reageren, voorkom je overbodig telefonisch contact of baliebezoek.
Stuur een SMS als gemeente
Met iBurgerzaken wordt invulling gegeven aan een aantal wensen op het gebied van gemeentelijke dienstverlening voor en door burgers en bedrijven. De sms gateway is hier ook onderdeel van. Gemeenten kunnen vanuit iBurgerzaken burgers per sms herinneren aan hun afspraak en laten weten dat hun paspoort of rijbewijs klaarligt om af te halen. Op deze manier kunnen gemeenten een excellente dienstverlening verlenen.
Gemeente Veere
Gemeente Veere heeft er in 2015 als één van de eerste gemeenten voor gekozen een SMS-module te koppelen aan de burgerzakenapplicatie. Een voorbeeld: Bij de aanvraag van een rijbewijs geldt een standaardtermijn van een week, maar als dan na drie werkdagen het rijbewijs al klaarligt, ontvangt de inwoner op dat moment een sms’je van de gemeente.
Cor de Rijke, adviseur Informatiebeleid en Dienstverlening‘Je kunt je indenken hoe blij iemand is die net dat roze papiertje heeft gehaald en eerder dan gedacht zelfstandig mag gaan rondrijden.’
Stuurmiddel
Gemeente Veere zet de module zelfs incidenteel al in als stuurmiddel, want die jongere zal zo snel mogelijk naar het gemeentehuis komen.
Cor de Rijke, adviseur Informatiebeleid en Dienstverlening‘Als we hem/haar daar liever pas ’s middags zien, vanwege de piekdrukte aan de balies in de ochtend, kiezen we er daarom voor de sms niet in de ochtend uit te sturen.’
Waarom dit werkt
Snel en proactief informeren leidt tot betere dienstverlening: Door op verschillende momenten in het online proces te reageren groeit het vertrouwen in - de effectiviteit van - het kanaal. Denk bijvoorbeeld aan bevestiging van ontvangst, terugkoppeling en antwoord geven.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager