Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Communicatie
App
iGeboorte
#41
Een gemeente mag reclame maken!
Wil je van ‘digitaal’ een succes maken dan speelt intern en externe communicatie bij vrijwel elk aspect een belangrijke rol. Niet alleen richting burgers, bedrijven en instellingen, ook binnen je eigen organisatie. Het gaat niet alleen over wát je communiceert, het gaat ook over hoé je de boodschap overbrengt.
Bied sociaal bewijs
Laat burgers, bedrijven en instellingen zien dat er tevreden gebruikers zijn van het digitale kanaal. Gebruik quotes van inwoners en medewerkers van bedrijven. Het werkt veel beter als je een enthousiaste gebruiker iets laat vertellen met daarbij aandacht voor onderstaande woorden:
- Zekerheid, ervaringen, betrouwbaar.
- Dichtbij, gemak, complexiteit.
Embargo gemeente Weert
Daarom koos gemeente Weert er in juni 2018 voor om het volgende bericht te versturen: “Embargo uitnodiging: Eerste geboorteaangifte een feit, primeur voor Limburg”. Dit embargo verliep daags daarna om 13.30 uur. Het moment waarop de burgemeester van gemeente Weert en de directeur van SJG Weert aanwezig waren bij de ondertekening van de eerste digitale aangifte in het ziekenhuis. Het zal je niet verrassen dat er op deze dag diverse berichten verschenen, zowel offline als online. Een unieke kans om vanuit de ouders, het ziekenhuis en de gemeente het verhaal te doen.
Waarom dit werkt
Als iets niet bekend is, wordt het niet gebruikt. Als iets niet gebruikt wordt, ‘bestaat’ het niet. Communicatie is nodig om ‘kennis’ over een onderwerp te verspreiden. Dus ook over de mogelijkheid tot digitale dienstverlening.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager