Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Aansturing
App
iBurgerzaken
#203
De invoer van iBurgerzaken en het veranderen van werkwijzes hebben ook impact op de rol van de medewerkers. Zo’n rolverandering kost tijd, het gaat immers ook over houding en gedrag. Er zijn altijd medewerkers die hier sceptisch tegenover staan, medewerkers die deze verandering als iets positiefs ervaren en alles daartussenin. Zet net als andere gemeenten degenen die verandering als een kans zien slim in. Laat ze groeien binnen hun functie, tot super-user of key-user.
gemeente Nunspeet
Super-user per proces
Cynthia de Joode, applicatiebeheerder van de gemeente Nunspeet vertelt over een ‘organisatorische verandering’ die belangrijk is en was gedurende de gehele optimalisatiefase. Ze werken voortaan met super-users per proces.
Cynthia de Joode, applicatiebeheerder gemeente Nunspeet‘Als applicatiebeheerder zelf volledig op de hoogte blijven van alle processen binnen de organisatie is geen gemakkelijke klus. Daarom werkt gemeente Nunspeet met super-users per proces.’
Voortaan zijn de super-users het eerste aanspreekpunt voor het team. Zij kennen alle ins & outs van het proces en zijn altijd helemaal op de hoogte van de wet- en regelgeving. Ze beantwoorden vragen van andere collega’s en zijn daarmee een eerste vangnet. Ze zorgen ook voor een stukje kennis(ver)deling en kruisbestuiving naar collega’s en tussen andere teams. En wanneer nodig informeren ze de applicatiebeheerder, bijvoorbeeld over gewenste aanpassingen in documenten of de procesconfiguratie.
gemeente Midden-Groningen
Key-user per cluster
Gemeente Midden-Groningen zet tijdens het Samen Verder optimalisatietraject vooral in op kennis(ver)deling. Om zo de kwetsbaarheid van het team te verkleinen. Per cluster hanteren we nu één key-user; balie, backoffice, BRP.
Harry Siebring, Kwaliteitsmedewerker contactplein gemeente Midden-Groningen‘Per cluster hanteren we nu één key-user; balie, backoffice, BRP. Teamleden kunnen bij de key-user terecht met vragen of problemen.’
Deze key-user is betrokken bij veel processen, signaleert dingen, koppelt terug en ontwikkelt een stuk specialisme. Deze kennis(ver)deling zorgt nu al voor een veel groter daagvlak, het is een fijne werkwijze voor ons en raden wij andere gemeenten zeker aan.