Direct naar de content
icon search white

Biedt VOG online aan als gemeente

VOG.jpg
thema icon
thema Selfservice
App iVerzoek
#122

Maak online aanvragen documenten en verzoeken mogelijk

Gemeenten houden persoonsgegevens van burgers (ingezetenen) bij in de BRP. Wanneer iemand trouwt, een kind krijgt of verhuist, legt de gemeente dit vast. Als iemand gaat verhuizen naar een andere gemeente, verhuizen de persoonsgegevens met diegene mee. Burgers, bedrijven en instellingen hebben de mogelijkheid om diverse afschriften en uittreksels aan te vragen. De informatie op het gewaarmerkte document hangt af van het doel van deze aanvraag. Een afschrift of uittreksel aanvragen kan online of per post. De aanvraag per post duurt langer en is vaak duurder.

Biedt VOG online aan als gemeente

Er zijn verschillende commerciële bedrijven die diensten aanbieden aan burgers voor het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Screeningsautoriteit Justis is als enige instantie in Nederland bevoegd om VOG-aanvragen te beoordelen en VOG’s af te geven. VOG-aanvragen van commerciële partijen komen dus uiteindelijk ook bij Justis terecht. Ze worden op dezelfde manier en in hetzelfde tempo behandeld als alle andere VOG-aanvragen. Het levert dus geen tijdswinst op. Het zorgt vaak wel voor extra kosten: de burger betaalt het betreffende bedrijf een bedrag voor het overnemen van het aanvraagproces. Stimuleer daarom de burger om een online aanvraag van een VOG via jouw gemeentewebsite te doen.

Extra service aan de burger

Gemeente Tynaarlo ziet dit als een extra service aan de burger.

Natasja Muller, adviseur burgerzaken

‘De burger hoeft niet naar het gemeentehuis te komen en kan het regelen wanneer het hem of haar uitkomt. Om de kwaliteit van de digitale aanvraag te vergroten is het echter wel belangrijk om op de website een duidelijke instructie te geven.’

Gemeente Tynaarlo

  • Selfservicepercentage 45% sinds januari 2021
  • Tijdsbesparing van wel 50% per aanvraag
Deel via:

Waarom dit werkt

Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digi- tale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.

‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’

Sanne van der Zanden, Programmamanager
Sanne van der Zanden (2019)