Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Selfservice
App
iHuwelijk
#13
Maak online aanvragen 'huwelijk' mogelijk
Uit onderzoek van GBBO blijkt dat ‘trouwen’ in de top 12 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staat. Voldoende reden om het proces te digitaliseren voor zover dat kan binnen de huidige wet- en regelgeving. Wees helder over het digitale proces, de (vervolg)procedure en het tijdspad. Dan overziet de gebruiker het traject en weet hij wat hij kan verwachten.
Kies voor zakelijke fotografie
Gemeente Waalwijk was op 24 juni 2014 de eerste gemeente waar een digitale aanvraag partnership mogelijk was: Snel en eenvoudig én wel zo gemakkelijk!* Nicole Heijmens-Visser, teamleider Publiekszaken bij gemeente Waalwijk bewaakt vandaag de dag dat de informatie over trouwlocaties en trouwambtenaren op de Huwelijkspagina actueel is. Ze kiest daarbij voor informatieve teksten op B1 niveau en zakelijke fotografie en video’s.
24 juni 2014
*) Het moment staat in het geheugen gegrift bij velen: het was dé livegang van iBurgerzaken. Dankzij innovatiekracht en de samenwerking tussen kwartiermakergemeenten en medewerkers van PinkRoccade Publiekszaken in de jaren daarvoor was de digitale aanvraag partnership door Bart & Yvonne op 24 juni 2014 mogelijk.
Cijfers gemeente Waalwijk
- Selfservicepercentage 83%
- 144 aangiftes ‘huwelijk’
Bovenstaande aantallen en selfservicepercentages zijn van 2020.
Waarom dit werkt
Het gros van de burgers (en bedrijven) beseft dat de tijd niet heeft stilgestaan en is bereid het digitale kanaal te bewandelen. Toch aarzelen ze soms vanwege koudwatervrees, gewoonte of tevredenheid over het analoge kanaal. Door de voordelen te benoemen, versterk je de motivatie. En door de klantreis vooraf goed inzichtelijk te maken zorg je voor een succesvolle klantervaring en voorkom je teleurstelling bij inwoners.
Contact
‘Klanten wil ik steeds opnieuw op een creatieve wijze verrassen.’
Sanne van der Zanden, Programmamanager