Direct naar de content
icon search white

Handel je iBurgerzaken (balie)processen digitaal af met ID-contact

shutterstock_1687244926 web.jpg
thema icon
thema Inclusieve dienstverlening
App OPENburgerzaken
#27

Handel je iBurgerzaken (balie)processen digitaal af met ID-contact
Burgers vragen om plaatsonafhankelijke dienstverlening met open contact en veel gemak. OPENbalie brengt 5 innovaties samen: videobellen in combinatie met identificatie, tweede (klant)scherm, veilig documenten toevoegen en digitaal ondertekenen.

Met iBurgerzaken staat selfservice en procesoptimalisatie centraal. Helaas is het (nog) niet mogelijk om alle processen digitaal af te handelen of lukt het sommige mensen gewoonweg niet. Voor sommige inwoners is het lastig of zelfs onmogelijk om fysiek bij de gemeente langs te gaan. Idealiter is het contact dan digitaal. Zou het daarom niet geweldig zijn om met een gemeente te kunnen videobellen, bellen of chatten en op deze manier een proces te kunnen afhandelen? Met ID-contact maak je het mogelijk om op een gemakkelijke, betrouwbare en toegankelijke manier contact te hebben met de gemeente, hierin is de identificatie van de burger inclusief. Hierdoor creëer je naast de e-diensten en balieprocessen een extra kanaal om de huidige processen volledig digitaal af te ronden en daarmee efficiënter te kunnen werken.

Web 1920 smal – 1.png (1)

 

De innovatie in de praktijk

Als burger vind je het fijn om op alle mogelijke manieren geholpen te worden door de gemeente. En als gemeente wil je je burger helpen waar je kunt. Met de introductie van ID-contact creëer je extra kanalen binnen de communicatiemogelijkheden, namelijk videobellen, bellen en chat. De burger zal zichzelf identificeren met DigiD of IRMA. Vanuit het videogesprek maken we het mogelijk om de medewerker van de gemeente direct een proces te laten starten van iBurgerzaken en wordt de specifieke persoon opgehaald uit de BRP. Wanneer de gemeente ook gebruik maakt van een tweede klantscherm, dan kan dit scherm gedeeld worden met de burger zodat hij/zij kan zien wat de medewerker in het proces invult. Op deze manier is het mogelijk om alle (balie)processen van iBurgerzaken online af te handelen. Vriendelijk en eenvoudig toch?

 

OPENburgerzaken pijlers

  • Dienstverlening
  • Digitale identiteit

Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie

Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!

Deel via:

Waarom dit werkt

Gemeenten maken de dienstverlening steeds toegankelijker. Zo sluit de gemeentelijke dienstverlening beter aan op de behoefte van laaggeletterden, mensen met een beperking en minder digivaardigen. Daarnaast hebben gemeenten te maken met mensen van verschillende nationaliteiten en is het van belang om toegankelijk te zijn voor iedereen.