Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Regie op gegevens
App
OPENidentificatie
#2
Gebruik IRMA voor identificatie
De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.
Gebruik IRMA voor identificatie
De Privacy by Design Foundation heeft IRMA software ontwikkeld waarmee attributen gecontroleerd worden. Deze attributen kun je met de IRMA app ophalen vanuit diverse bronnen. Zo kan je persoonsgegevens opvragen via DigiD, bankgegevens via iDIN en kan je zelf ook je e-mailadres en telefoonnummer toevoegen. Vervolgens kan je bij het identificeren via IRMA zelf kiezen welke van deze gegevens je wilt delen of niet. Stel dat de burger zijn of haar telefoonnummer niet wil delen dan is dat nummer niet vooringevuld in de verhuiszaak.
Deze innovatie in de praktijk
Tijdens een aangifte van een verhuizing kiest een burger er bijvoorbeeld voor om in te loggen met IRMA. De tweefactorauthenticatie vindt plaats met een QR-code. Daarna zijn het opgeslagen telefoonnummer en e-mailadres direct vooringevuld
in zijn verhuiszaak. Een mooi voorbeeld van regie op gegevens: de burger heeft in IRMA zelf eerder bepaalt wie, wanneer welke gegevens mag inzien of gebruiken. Stel dat hij zijn telefoonnummer niet wil delen dan is dat nummer niet vooringevuld in de verhuiszaak.
OPENburgerzaken pijlers
- Digitale identiteit
Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie
Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!
Waarom dit werkt
De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.