Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Inclusieve dienstverlening
App
Meertalige dienstverlening
#14
Kies voor meertalige dienstverlening
De steeds verdergaande digitalisering brengt uitdagingen met zich mee voor gemeenten, niet iedereen kan de overheid vinden via de digitale weg. Daarom is het cruciaal om in te zetten op niet-digitale dienstverlening en digitale dienstverlening begrijpelijk én toegankelijk te maken. In verschillende wetten en overheidsbeleidsvormen wordt de inclusieve dienstverlening dan ook benadrukt. Gemeenten zijn er tenslotte voor iedereen! Daarom is het belangrijk om de dienstverlening aan te laten sluiten op de behoeften van alle mensen: inclusieve dienstverlening.
Kies voor meertalige dienstverlening
Als gemeente kom je natuurlijk ook mensen tegen die de Nederlandse taal niet tot nauwelijks onder de knie hebben. Om de online procedures en diensten van jouw gemeente toegankelijk te maken voor burgers en ondernemers uit andere EU-lidstaten is het van belang om deze te vertalen in minstens één officiële Europese taal; in dit geval in het Engels. Daarom komt de mogelijkheid om iBurgerzaken ook in een Engelstalige interface te gebruiken. Voor burgers die Nederlands niet als moedertaal hebben biedt dit uitkomst; zij kunnen hierdoor makkelijker hun online aangifte doen. Het draagt bij aan een inclusieve dienstverlening met als resultaat: meer selfservice.
Deze innovatie in de praktijk
De gemeente heeft de mogelijkheid om in samenspraak met PinkRoccade nieuwe talen toe te voegen. Deze worden dan vertaald door een vertaalbureau. Wanneer een burger niet de Nederlandse taal spreekt, kan hij/zij toch geholpen worden met behulp van bijvoorbeeld de Engelstalige interface van iBurgerzaken.
OPENburgerzaken pijlers
- Dienstverlening
Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie
Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!
Waarom dit werkt
Gemeenten maken de dienstverlening steeds toegankelijker. Zo sluit de gemeentelijke dienstverlening beter aan op de behoefte van laaggeletterden, mensen met een beperking en minder digivaardigen. Daarnaast hebben gemeenten te maken met mensen van verschillende nationaliteiten en is het van belang om toegankelijk te zijn voor iedereen.