Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.
thema
Regie op gegevens
App
Portaal
#12
Richt een burger- en bedrijvenportaal in
De overheid verzamelt en gebruikt voor al haar taken veel persoonlijke gegevens van burgers en bedrijven, bijvoorbeeld adres, leeftijd en inkomen. Ze zorgt dat die gegevens correct en actueel zijn, dat deze veilig worden opgeslagen en dat deze efficiënt worden gebruikt en bovendien alleen waar dat mag. Burgers en bedrijven hebben tegelijkertijd steeds meer de behoefte aan regie op gegevens: zelf je eigen (persoonlijke) gegevens beheren, organiseren en delen met organisaties buiten de overheid, zoals een zorgverlener, woningcorporatie of schuldhulpverlener.
Richt een burger- en bedrijvenportaal in
Burgers en bedrijven willen steeds meer inzicht in eigen gegevens en dat is bijvoorbeeld mogelijk met het burger- en bedrijvenportaal; een persoonlijke internetpagina van de gemeente. Hier is voor burgers en bedrijven op één centrale plek te zien wat de status van een zaak is. Hier deelt de gemeente op een beveiligde manier documenten van deze zaken. En dit portaal biedt veel mogelijkheden voor de toekomst. Denk aan de burger die later zelf informatie of documenten toevoegt in de zaak. Een voorbeeld: Nog geen getuige gekozen terwijl je wel alvast een online melding van een huwelijk wilt doen? Dan is het mooi dat je later zelf je dossier compleet kan maken. Zo is en blijft het burger- en bedrijvenportaal een mooie stap om de digitale dienstverlening binnen gemeenten verder op de kaart te zetten.
Deze innovatie in de praktijk
Vanuit de website van de gemeente klikt de burger of ondernemer eenvoudig door naar zijn portaal. Beide portalen zijn namelijk benaderbaar via een aparte URL. Daarna opent zich een pagina waarop ingelogd moet worden; identificatie met DigiD voor de burger en met eHerkenning voor de ondernemer. Daarna opent zich de persoonlijke internetpagina met daarop alle relevante zaken en zaakinformatie. Waaronder ook alle documenten die in iBurgerzaken de vertrouwelijkheid ‘openbaar’ hebben. Het burger- en bedrijvenportaal zijn zo toegankelijk voor iedereen.
Per zaak is de volgende informatie in te zien via de knop 'raadplegen':
- Zaakomschrijving (bijvoorbeeld: Aangifte geboorte);
- Zaaknummer;
- Aanvraagdatum;
- Zaakstatus (in behandeling, afgerond of afgewezen);
- Laatste wijzigingsdatum;
- Hoofdbetrokkene;
- Documenten van deze zaak.
OPENburgerzaken pijlers
- Dienstverlening
- Ketenpartners
- Digitale identiteit
Ik lever graag een bijdrage aan deze innovatie
Heb je interesse in deze innovatie en wil je bijdragen aan de ontwikkeling ervan? Vul dit formulier dan in, want jouw bijdrage is meer dan welkom!
Waarom dit werkt
De dienstverlening wordt beter, sneller en persoonlijker dankzij regie op gegevens. Door het vrije verkeer van persoonlijke gegevens goed te regelen, op een manier die het vertrouwen van mensen in de samenleving (en de overheid) vergroot en beschermt. Mensen moeten (persoonlijke) data kunnen gebruiken om hun leven, werk of bedrijf te organiseren, terwijl belangrijke waarden als veiligheid en privacy geborgd zijn. Door mensen ook digitaal centraal te zetten, zorgen we voor maatwerk in dienstverlening, over de grenzen van publiek en privaat heen.