Direct naar de content
icon search white
Gemeente Noordwijk werkt 7 à 8 keer zo snel met de module machtigingskaartjes

Gemak en tijdwinst bij het sneller verwerken van machtigingskaartjes

18 april 2019
Machtigingskaartjes bij PinkRoccade

De afgelopen maanden stonden vooral in het teken van de jaarlijkse belastingaanslagen versturen en de bedragen innen. Steeds meer burgers kiezen voor automatische incasso waarbij gemak voorop staat. Maar de verwerking van deze aanvragen hiervoor is tijdrovend, tenzij je dat proces automatiseert als gemeente. Gemak en tijdwinst geldt dan voor beide kanten, iets dat de gemeente Noordwijk onderstreept nadat zij sinds 2016 werken met de module 'vereenvoudigd verwerken van machtigingskaartjes'. 

De jaarlijkse krachtproef

Noordwijk (onlangs gefuseerd met Noordwijkerhout) organiseert de belastinginning voor de gemeenten Lisse, Teylingen en Noordwijk, die samenwerken onder de noemer Belastingen Bollenstreek. In de maanden januari, februari en maart gaan er circa 52.000 belastingaanslagen de deur uit. En elk jaar zijn er zo’n 2.000 belastingbetalers die niet meer zelf alle (termijn) betalingen willen regelen, maar de keuze maken voor automatische incasso. 'Iets dat we als gemeente aanmoedigen, de verwerking ervan koste voorheen echter veel tijd' zegt Pieter van Rhijn, Medewerker Invordering. We huurden altijd extra mensen in, om de incasso’s toch tijdig bij de banken te kunnen aanbieden, en we werkten ook zelf geregeld extra over. Dat was een periode stevig pieken. Sinds twee jaar is dat verleden tijd!

Forse tijdbesparing

Omdat Noordwijk onlangs is gefuseerd met Noordwijkerhout lagen er onlangs circa 2.000 machtigingskaartjes klaar om te verwerken. 'Vroeger zou ik daar heel zenuwachtig van zijn geworden', stelt Pieter. 'Maar nu niet, nu weten ik en mijn collega's dat wanneer we er goed voor gaan zitten, we het zo in het systeem hebben staan. 2 jaar geleden waren we per machtigingskaartje circa 5 minuten kwijt, met de nieuwe software doen we er praktisch twee per minuut. Uiteraard moet dan wel alles goed ingevuld zijn, er zitten nog weleens kaartjes tussen die wat meer aandacht vragen, maar dat houd je altijd.

Nadenken over de toekomst

Wij zijn zelf enthousiast over deze module en delen graag onze kennis en ervaring met andere gemeenten hierover. Pieter geeft aan: 'Daarnaast houden we met PinkRoccade contact als we tegen bepaalde dingen aanlopen maar zeker ook om te kijken hoe we nog meer uit de module kunnen halen. Het zou bijvoorbeeld een mooie stap zijn om ook burgers de gelegenheid te geven om online hun automatische incasso door te geven. Of de koppeling te maken met iDeal wanneer een burger online de aanslag wilt betalen'. 

Deel via:

Financiën & Services | Efficiënter werken met meer gemak

De financiële afdeling binnen de moderne decentrale overheid heeft steeds meer interne taken en is daarnaast veel tijd kwijt aan het verwerken van gegevens, correcties en controles. Inzet van onze oplossingen maakt een sterke vereenvoudiging van bedrijfsprocessen mogelijk, zodat er efficiënter gewerkt kan worden met meer gemak.

Financiën & Services

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Mijn doel is om samen met de klant en ons team oplossingen te realiseren die de gemeente optimaal ondersteunen bij haar eigen doelen.’

Julius Haagh, Product Manager Financiën & Services
pinkroccade_Julius_Haagh_041_AS.png