Direct naar de content
icon search white
4 regiosessies over iNationaliteit en de nieuwe documentcreatie tool

Samen de eerste stappen naar het Nederlanderschap!

6 mei 2019
Reisdocumenten

In de maand april zijn 4 regionale sessies georganiseerd om aan de slag te gaan met iNationaliteit voor naturalisatie- en optieverzoeken. Kees Springer, adviseur I&A, is samen met 2 burgerzakencollega’s ook aangesloten. Gedurende de dag zijn ze al gestart om de eerste naturalisaties in het systeem te verwerken.

Samen kom je verder

Kees deelt: “Ik vind het een enorm voordeel om door middel van regiosessies kennis te maken met nieuwe producten. In de ochtend een goede uitleg en daarna zelf aan de slag. Hierdoor weet je alles wat je moet weten en leer je nog meer doordat je met andere gemeenten discussies voert. Dit helpt enorm voor de beeldvorming en de vraag waarom we de dingen op een bepaalde manier doen. Dat zegt natuurlijk niet dat de ene manier goed of fout is, maar het inspireert wel en geeft je nieuwe inzichten!”. De gemeente Edam-Volendam is dan ook de volgende dag doorgegaan met dit proces. Zo deelt Kees: “het is voor ons natuurlijk wel een andere manier van kijken naar het proces. Daar staan we zeker open voor en dat helpt je ook verder; het inspireert je om sommige stappen nét iets eenvoudiger in te richten.”.

Stapsgewijs het proces door

“Een groot voordeel van iNationaliteit is dat de opzet vergelijkbaar is met de andere processen in iBurgerzaken, dat zorgt voor herkenbaarheid. Ook dit proces neemt je dus stapsgewijs mee: van aanvraag tot de uitreiking van het (Koninklijk) Besluit, het zit allemaal in 1 proces.” zo vervolgt Kees. Wel heeft het proces een andere manier van werken gevraagd voor de gemeente Edam-Volendam. Kees legt uit: “Voorheen verzamelden we alles en gingen we pas aan de slag op het moment dat we een volledig juiste aanvraag hadden. Nu beginnen we aan het proces op het moment dat er een aanvraag is, niet als deze al volledig is. Dan kan het resultaat natuurlijk veranderen, bijvoorbeeld dat de zaak op een later moment alsnog wordt ingetrokken omdat hij toch niet nodig is. Voor ons een enorm voordeel omdat alles dan meteen digitaal gaat.”. Tom Krijnen, leadconsultant iNationaliteit PinkRoccade Publiekszaken, vult aan: “Het direct starten van de zaak en de mogelijkheid tot dossiervorming waarbij je direct documenten in de zaak kunt aanpassen heeft als voordeel dat een snelle of onverwachte wijziging het proces niet in de weg zit. Hierdoor verbetert de dienstverlening naar de optant of naturalisandus. En om grip te houden op de zaak, geef je een signaaldatum in zodat de zaak geprioriteerd wordt, zo weet de ambtenaar op welk moment een zaak aandacht behoeft.”.

Gemak door eenvoud in nieuwe documentcreatie tool

“De nieuwe documentcreatie tool maakt het leven een stuk makkelijker!” zegt Kees enthousiast. Hij vervolgt: “als je een beetje begrijpt hoe je sjablonen moet maken, heb je bijna geen uitleg nodig. Het is zo vanzelfsprekend!” Gedurende de regiosessie zijn we dan ook dieper ingegaan op deze nieuwe documentcreatie tool en ging iedereen hier direct mee aan de slag. Kees legt uit: “het helpt enorm om tijdens zo’n dag de handigheidjes uitgelegd te krijgen en dat je er meteen mee kunt oefenen. Zo krijg je er meteen een goed beeld bij en weet je wat waar te vinden is.”. Kees vervolgt: “daarnaast ben ik erg blij met de testprofielen, zo zie ik meteen wat de wijzigingen zijn in het document en hoe deze eruit zien als ik ze opsla.”. Kees is niet de enige die enthousiast is over de nieuwe documentcreatie tool. Tom sluit af: “we hebben heel veel positieve en leuke reacties ontvangen op deze tool. De meeste kunnen niet wachten tot naast iNationaliteit en iBegraafplaats ook de andere processen zijn aangesloten op de nieuwe documentcreatie tool!”.

Maak je nog geen gebruik van iNationaliteit en wil je ermee aan de slag? Neem dan contact op met je accountmanager.

Deel via:

Laat je inspireren. Wat een ander kan, kun jij ook. Je vindt hier voorbeelden met daarin termen als selfservice, werkdrukvermindering, kostenbesparing, een uniforme manier van data uitwisselen, één klantbeeld, inzicht in beheerskosten, zaakgericht werken en continuïteit. Wil je hierover sparren? Wij zijn graag jouw Partner van Betekenis.

Praktijk

Experts

Maak kennis met onze experts

‘Ik krijg binnen de uitvoering van projecten energie van de meest efficiënte planning, kwaliteit van dienstverlening en het snel wegnemen van belemmeringen.’

Saskia Hendrikx, Projectmanager Publiekszaken