Direct naar de content
icon search white
97 procent van overlijdensaangiften Monuta digitaal

Tijdsbesparing voor gemeente en uitvaartverzorger

1 september 2015
Overlijden - riet
Tijdbesparing 12 minuten per aangifte
Aantal aangiften 371 per jaar
Selfservice 97% digitale aangiften

Terwijl uitvaartverzorgers voorheen voor iedere aangifte een bezoek aan het gemeentehuis brachten, is de gang naar het gemeentehuis nu helemaal niet meer nodig dankzij eHerkenning en digitale betaling.

De vraag

Best mogelijke dienstverlening

De motivatie van gemeente Waalwijk ‘de best mogelijke dienstverlening bieden aan bedrijven en inwoners’ vraagt om een digitaliseringsslag op het gebied van Burgerzaken. Na het digitaliseren van de processen voor geboorte en huwelijk verkent de gemeente graag de mogelijkheden voor overlijden, het laatste proces binnen de Burgerlijke Stand.

Hoe werkt dat

In drie stappen

Digitalisering

Aangifte overlijden

Kwartiermaker

Volledige medewerking Monuta

Resultaten

97% selfservice

Het resultaat

Efficiency voor alle betrokkenen

De mogelijkheid om bij de gemeente digitaal aangifte van overlijden te doen, vergroot de efficiency voor alle betrokken partijen; nabestaanden, uitvaartverzorgers en gemeente. De eerste resultaten zijn veelbelovend: binnen een maand na invoering van iOverlijden verliep 97 procent van de aangiften digitaal.

Marc Beckers, Senior medewerker Publiekszaken, gemeente Waalwijk

‘Nu de uitvaartverzorger inlogt middels eHerkenning en de akte niet meer ondertekend hoeft te worden is het baliecontact overbodig. Bovendien besparen we ook nog eens tijd op het digitaal opslaan en delen van de akte en het verlof. Ook die digitaliseringsslag bespaart weer tijd en geld. Net als de digitale betaling die bij iedere aangifte direct wordt volbracht via iDeal.’

Deel via:

Wil je meer weten?

In de volledige klantcase gaan gemeente Waalwijk en uitvaartverzorger Monuta in op het proces, de samenwerking en de oplossing.

De volledige klantcase bekijken?

Download document (331KB)

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts