Direct naar de content
icon search white
Gemeente Het Hogeland

Uitdagingen op weg naar fusiegemeente Het Hogeland

6 augustus 2018
startup-594090_1920.jpg
Het Hogeland 4 gemeenten fuseren
Grondoppervlakte 907,6 km 2 Gemeente Het Hogeland
Herindelingstrajecten 7 door PinkRoccade in 2018

De gemeenten Bedum, Eemsmond, De Marne en Winsum gaan vanaf 1 januari 2019 op in de fusiegemeente Het Hogeland. Hun grootste uitdaging? Alle domeinen met elkaar stroomlijnen, werkprocessen harmoniseren en de zorgen van hun medewerkers wegnemen gedurende deze transitie. Een intensieve samenwerking met PinkRoccade Local Government speelt een belangrijke rol om deze transitie met alle uitdagingen in januari te hebben bewerkstelligd.

Goed partnerschap als basis

Het laten slagen van de herindeling is een gigantische klus. Goed partnerschap is daarbij belangrijk. ‘’Er komen een heleboel nieuwe dingen op ons af. Medewerkers die een andere rol krijgen, procesharmonisatie tussen de 4 gemeenten, applicatielandschappen die op elkaar moeten worden afgestemd en ook een juiste wijze van datamigratie. Veel onzekerheden waarbij aandacht en afstemming cruciaal zijn.’’, zegt Sven van der Veen, beoogd strategisch informatiemanager bij gemeente Het Hogeland.

‘’Elk domein heeft zijn eigen specifieke applicatie(s). En per applicatie moeten er vele stappen worden genomen. Dit maakt het applicatielandschap erg complex. Wij hebben allen in het verleden al gekozen voor het afnemen van meerdere applicaties bij PinkRoccade. En ons doel is om deze te harmoniseren. Door een goede afstemming binnen PinkRoccade en een goede afstemming met ons, zetten we snel stappen en behalen we dat doel. Daarmee zijn wij enorm geholpen.’’.

Online dienstverlening als uitgangspunt

In de visie Ruimte! geeft de nieuwe gemeente inzicht in hoe Het Hogeland eruit kan komen te zien. Het Hogeland wordt in oppervlakte de grootste gemeente van Nederland. Om de dienstverlening op alle domeinen zo goed mogelijk op peil te houden, zijn er dan ook slimme keuzes en handige oplossingen nodig. De dienstverlening is dienstbaar, maar ook modern, klant- en servicegericht, flexibel, snel, effectief en efficiënt. Digitale dienstverlening wordt daarom steeds belangrijker.  ‘’iBugerzaken helpt om deze visie na te streven. Wij streven ernaar om zoveel mogelijk apps snel volledig in te zetten om onze burger maximaal te bedienen.’’, zegt Sven van der Veen. ‘’Medewerkers Burgerzaken van alle fuserende gemeenten zijn in gesprek met PinkRoccade om te zorgen dat burgers de mogelijkheid krijgen tot digitale dienstverlening bij Het Hogeland.’’.

Mensen en vertrouwen

Een belangrijke uitdaging van het project is om alle werkprocessen te harmoniseren, vanuit elk domein. ‘’Doordat iBurgerzaken belangrijke stappen definieert, is een groot stuk van de werkwijze al ingevuld. Dit levert ons veel tijd en efficiëntie op gedurende het traject en daarna. We gaan nu de gesprekken aan met de werkgroep om tot een optimale inrichting te komen.’’, vervolgt Sven. ‘’We vinden het erg spannend hoe alles eruit komt te zien. Maar het vertrouwen dat we krijgen van Dirk en Stephanie (de consultants van PinkRoccade, red.), geeft ons het gevoel dat we een mooi resultaat gaan behalen aan het einde van dit project.’’.

Deel via:

Publiekszaken

Oplossingen die innovatieve selfservicefunctionaliteit bieden waarmee burgers en ketenpartners zelf het werk kunnen doen, 7x24 uur en overal bereikbaar zijn. PinkRoccade Publiekszaken ondersteunt gemeenten bij de transformatie naar de dienstverlening van de toekomst.

Meer over onze Publiekszaken oplossingen

Experts

Maak kennis met onze experts