Interne coach
Ik vraag Monique om te vertellen wat ze als interne coach bij PinkRoccade Local Government doet? “Nou Breggie, wat doe ik zoal… Om diverse redenen ga ik met medewerkers in gesprek. Ik bied mensen een luisterend oor en geef ze vertrouwen. Samen ga je kijken wat iemand nodig heeft om met zijn of haar ontwikkeling aan de slag te gaan en motiveer ik ze om daadwerkelijk de stap te gaan zetten”.
Ontwikkeling
In de tussentijd gaat mijn brein aan de haal, “ontwikkeling” is een woord wat mij bevalt en daar wil ik dan ook meer van weten. Ik vraag Monique wat zij bedoelt met “ontwikkeling”?
“Vaak komen medewerkers in een coachingstraject omdat ze “moeten” veranderen, van zichzelf of van de leidinggevende of organisatie. Mensen ontwikkelen vanuit de drijfveren van een ander? Daar geloof ik niet in. Ik wil mensen ontwikkelen vanuit authenticiteit, hen laten ontdekken wat hun eigen drijfveren zijn. Je kunt mensen niet van buitenaf vertellen dat ze “moeten” veranderen, je kunt mensen dit wel zelf laten ontdekken. Dan geef je een medewerker de vrije keuze om met hun ontwikkeling aan de slag te gaan. Het is namelijk nog altijd de keuze van de medewerker hoe hiermee aan de slag te gaan.”
‘Je kunt mensen niet van buitenaf vertellen dat ze “moeten” veranderen, je kunt mensen dit wel zelf laten ontdekken.’
Coachvoorbeeld
Dit klinkt mooi bedenk ik me, maar als organisatie worden er toch ook “eisen” aan een medewerker gesteld? Mijn brein draait overuren en ik vraag Monique om een voorbeeld. Hoe kun je dan toch als coach, in dienst bij PinkRoccade Local Government, de medewerker de vrije keuze geven om met een vraagstuk aan de slag te gaan?
“Simpel” zegt ze, “Vanuit een ontwikkeltraject is bijvoorbeeld de verwachting dat een medewerker zijn commerciële vaardigheden gaat ontwikkelen. En het is iemand die een broertje dood heeft aan commercie en sales een vies woord vindt. Toch kan je dan samen met die medewerker gaan kijken naar wat hem of haar drijft. Als die persoon bijvoorbeeld een echte kennis specialist is binnen zijn domein, dan ga je dat vertalen naar een commerciële vaardigheid. Deze persoon kan dan vanuit zijn eigen drijfveren toch iets commercieels doen, bijvoorbeeld extra inhoudelijke input leveren aan een product door het meeleveren van een FAQ. Op het moment dat je die vertaling samen met de medewerker weet te maken, kan iemand vanuit authenticiteit aan het werk gaan met de ontwikkeling van de betreffende vaardigheid. Een medewerker kan dan op zijn of haar manier toch met de gewenste ontwikkeling van deze vaardigheid aan de slag gaan, zonder zichzelf daarbij geweld aan te doen”.
Vertrouwen
Om op deze manier met medewerkers in gesprek te zijn is een vertrouwde omgeving toch wel heel belangrijk? Waarop Monique antwoordt: “Het allerbelangrijkste” en ze begint te lachen. “Dat is mijn basis, het is een kwestie van vertrouwen”.
Op dat moment begint er een deuntje in mijn hoofd te spelen, “het is een kwestie van vertrouwen”. O nee: “het is een kwestie van geduld” van Rowwen Heze en ik begin te lachen… Tja dat brein van mij…. Monique lacht met me mee. Na alle gesprekken die wij inmiddels gehad hebben, snapt zij in ieder geval wel een beetje hoe mijn brein werkt… en daar vertrouw ik Monique dan ook volledig in!.