iBurgerzaken releaseplanning 3.10 en 4.0: een visuele inkijk
Sinds iBurgerzaken release 3.9 is er veel gebeurd: we hebben een nieuwe indeling gemaakt van de ontwikkelteams. Team Care, Core en Edge zijn ‘exit’, en daarvoor terug hebben we team Newton, Bonaparte en Da Vinci! Alle 3 met hun eigen focus en roadmap. Zelf ben ik nu de Product Owner van team Newton, onder andere van de apps iVerblijf & Adres, iVerzoek, iHuwelijk, iOverlijden én iBegraafplaats. Zoals ik in mijn vorige blog al aangaf maak ik sinds kort de releaseplanningen visueel. In deze blog lees je meer over release 3.10 en 4.0 (en leg ik uit waarom we die release 4.0 noemen en niet gewoon 3.11).
Het productmanagementteam heeft een roadmap waarop ongeveer een half jaar vooruit wordt gekeken. De roadmap ‘plotten’ we vervolgens over de sprints en de teams, om zo de grote lijnen in de gaten te houden. Maar daar zitten veel onzekerheden in: is iets moeilijk of makkelijk? veel of weinig werk? In mijn volgende blog leg ik je meer uit over welke instrumenten we gebruiken om onzekerheden uit de weg te ruimen.
In release 3.10 planden we de volgende ontwikkelingen
Release 3.10 besloeg 4 ontwikkelsprints van 2 weken.
3.10 | Team Newton Samen met team Newton plande ik om te werken aan marktsignalen op iVerzoek waar grote (en óók kleinere) gemeenten om zitten te springen. Waaronder het automatisch doorvoeren van ‘groene’ verzoeken wijziging naamgebruik en geheimhouding. Ook is het nu mogelijk om de persoonslijst te printen, is er gewerkt aan een kaartweergave in iBegraafplaats én is er onderzoek gedaan naar verbeteringen op customer support. Verder zijn we gestart met verbeteringen op de automatische loadtesten om zo meer grip te krijgen op de performance van onze applicatie.
3.10 | Team Bonaparte Frank van Baren (Product Owner van team Bonaparte) plande om te werken aan bijwerken actualiseren van het gezag in iBijhouding, Verbeteren Reisdocumentenstelsel fase 1 (Signaleringen), het voorwerk voor een koppeling met Key2Betalen, het opfrissen van de burgerview én deed onderzoek naar een verbetering op de WSO2 (gebruikersbeheer).
3.10 | Team Da Vinci Dylan Kusters (Product Owner van team Da Vinci) plande om te werken aan de stempassen en de extra functionaliteiten van Corona voor iVerkiezing, een tweede klantscherm voor iReisdocumenten, een pilot voor koppeling met de Berichtenbox, iVerblijfsobject én verbeterde zoekmogelijkheden van de werk- en dossierlijst.
Release 3.10 is bijna beschikbaar voor alle gemeenten
Release 3.10 staat sinds 1 februari bij onze early adopter-gemeenten, en is vanaf 12 februari beschikbaar voor al onze klanten. Door vertraging van het project VRS bij de RvIG hebben we dat nog even uit moeten stellen. Ook is het werken in de nieuwe teams even wennen en wordt bijvoorbeeld de kaartweergave in iBegraafplaats in de volgende release nog afgemaakt.
Naast de focus per team hebben we ook een gezamenlijk doel: alle voorbereidingen doen voor de upgrade van zowel Java-versie als de Blueriq-versie in iBurgerzaken release 4.0: dé reden om de iBugerzakenversie te verhogen. Up-to-date blijven is belangrijk voor security, performance en support op al onze ontwikkeltools.
In release 4.0 plannen we de volgende ontwikkelingen
Voor release 4.0 hebben we 3,5 ontwikkelsprints. Van release 4.0 is de eerste sprint pas net afgelopen, dus gaan we nog zien of we onderstaande planning volbrengen.
4.0 | Team Newton Newton zal verder werken aan meer iVerzoek marktsignalen, de kaartweergave in iBegraafplaats afmaken zodat gemeente Kerkrade hier als eerste gemeente mee kan werken en de verbetering voor customer support implementeren. Daarnaast doen we ook meer technisch werk, namelijk: de loadtests verder inbedden in ons ontwikkelproces én starten met ontwikkelen aan een nieuwe servicebus.
4.0 | Team Bonaparte Bonaparte zal de volgende stap nemen voor iBijhouding, namelijk het bijwerken van gerelateerden na een wijziging in de actuele categorie 1 van de hoofdbetrokkene, het controleren op niet geldige tabelwaarden en het tonen van de tabelcodes. Daarnaast gaan we de koppeling met de webservice van Key2Betalen realiseren en een oplossing bedenken voor het toewijzen van een behandelaar. Als laatste gaan we de opgefriste burgerview afronden zodat deze ook op een mobiele telefoon vlekkeloos werkt. Daarna gaan we de nieuwe burgerview activeren voor alle gemeenten.
4.0 | Team Da Vinci Da Vinci gaat zich vooral focussen op iVerblijfsobject. De functionaliteiten die we ontwikkelen zijn het automatisch starten van een zaak op basis van de binnengekomen gebeurtenissen zoals een splitsing, samenvoeging of een sloop. Ons streven is om zoveel mogelijk ‘groen’ (zonder tussenkomst van een ambtenaar) af te ronden. Verder is de pilot met de koppeling Digilevering van start gegaan bij gemeente Helmond. Dat wil zeggen dat gemeente Helmond de eerste gemeente is die live is met de koppeling. In de pilotkijken we of we alle binnengekomen gebeurtenissen correct afleiden. Benieuwd naar het resultaat? In de komende nieuwsbrief gaat Dylan hier meer over vertellen.
Naar welke ontwikkeling kijk jij het meest uit?
Ik hoor het graag van je! Neem ook gerust contact met mij op als je vragen hebt over mijn blog. Ik ben te bereiken via: Michelle.Meekes@PinkRoccade.nl
Op deze website gebruikt PinkRoccade Local Government cookies en vergelijkbare technieken. Dit doen we om de website goed te kunnen laten werken en om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Bovendien voorkomt dit dat je meerdere malen dezelfde gegevens hoeft in te vullen. Zie voor meer informatie onze privacy- en cookieverklaring.